Desain 2D, 3D, Office, Artikel.

APA YANG SEDIKIT DIJADIKAN PELAJARAN OLEH MANUSIA?

No comments
1. Orang lebih suka mengikuti thoghut daripada mengikuti petunjuk Allah (Al-Qur'an)
Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain-Nya[1]. Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran (daripadanya).
(QS 7: 3).

2. Orang sering tidak membedakan antara yang buta dan yang melihat, yang beriman lagi beramal sholeh dengan yang berdosa
Dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang melihat, dan tidaklah (pula sama) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal saleh dengan orang-orang yang durhaka. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran. (QS. 40: 58).

3. Al-Qur'an dianggap ucapan penyair atau tukang tenung dan bukan wahyu Allah
Sesungguhnya Al Quran itu adalah benar-benar wahyu (Allah yang diturunkan kepada) Rasul yang mulia, dan Al Quran itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya. Dan bukan pula perkataan tukang tenung. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran daripadanya. (QS. 69: 40-42)

Muhasabah (instropeksi diri):
Perhatikan ayat berikut ini lalu renungkan: Apa yang membuat kebanyakan umat manusia lalai?
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.(QS. 7: 179). 

Catatan Kaki:
[1] Maksudnya: pemimpin-pemimpin yang membawamu kepada kesesatan.

No comments :

Post a Comment